RÖDA KORSETS UNGDOMSFÖRBUND.

HEJ! Idag har jag varit med min Kompisgrupp hela dagen. Den har jag inte alls berättat om tidigare! Samma hösttermin som jag började andra året på gymnasiet blev jag volontär inom Röda korsets Ungdomsförbund i Örebro. Ett år senare blev jag verksamhetsledare för Kompisgruppen och detta år blev jag även en del av styrelsen. Vad är Kompisgruppen då? Några gånger i månaden anordnar vi olika aktiviteter för ensamkommande ungdomar. Det kan vara allt från att hjälpa till med läxorna, baka eller bara hänga. Senaste året har vi bland annat haft en fotbollsturnering, någon filmkväll och en bowlingaktivitet. Målet med vår verksamhet är att träffa dessa nyanlända ungdomar (i vissa fall är de fortfarande asylsökande) och få dem att glömma sina bekymmer, om det så bara är för någon timme. Vi blir som deras kompisar och samtidigt får de en chans att träna sig i det svenska språket. Verkligen hur roligt som helst, inte bara för ungdomarna utan för oss volontärer också! Framför allt tycker jag själv att det är viktigt att engagera sig på något vis! Märkt att många slopar tanken då de hör att man gör det "gratis" under ens fritid, men hallå! Vad sägs om att öppna vyerna och få en massa erfarenhet på köpet? Speciellt med tanke på att det oftast bara är några timmar per månad! Jag blir alldeles varm i hjärtat bara jag tänker på det i vilket fall. Finns så många olika sätt att bidra på!
Började dagen med en stooor frukost innan det var dags för att åka in och förbereda inför aktiviteten.
Vid två-tiden samlades vi för en avslutning (uppehåll under sommaren). Vi bestämde oss för att bland annat paddla kanot!
Därefter blev det fika. Vi hade förberett pinnbröd (GUD vad gott!).
Efter aktiviteten med ungdomarna var det dags för lite volontärskul! Vi käkade hamburgare till middag.
Sedan avslutade vi med att bowla!
 
/A.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0